Ett mycket trevligt sådant! Tjurkalven vi sålde i vintras har blivit godkänd till semin! 🙂 🙂
Oj, vad roligt. Han har fått namnet VR Accio och är efter Aikomus och O Brolin. Där bakom finns också K Lens, Ramshammar, 3262 Lunden, T -Bruno bl a. Mamman, 349 Hilma, fick jag aldrig dräktig efter den här kalvningen så hon gick ut, i måndags faktiskt. Hon fick tvillingar som kviga. Hon hade ingen toppexteriör men var en duktig och funktionell ko. Så får vi nu se hur det går med Accio, som var en trevlig och glad tjurpojke, och hoppas att han är det fortfarande.
Igår hade vi rådgivare från Växa och Hushållningssällskapet (ekonomi) här och gjorde en analys av gården, i projektet ”Mer mjölk i tankarna”. Vi fick en del handfasta tips som vi ska greja med nu framöver. Vi vill bla få bättre laktationskurva på dom äldre korna, och ska då ändra lite i kraftfoderutfodringen kring kalvning. Ammakalvarna ska få något som heter ”Fasutfodring” där man inte har så hög mjölkgiva som vi har (10 liter) efter 6-7 veckor, för att få kalvarna att äta mer krf och grovfoder. Vi ska också få en uträkning på ifall vi ska börja hålla tjurarna en månad till, till 17 mån, för att inte få ”mageravdrag”, vilket ca 2 av 8 st får. Det blir ju färre tjurar genom stallet/år till samma stallkostnad, men dock mer kg och förhoppningsvis inga magra. Intressant ska det bli och se om det blir nå förändringar… För man kan ju alltid bli bättre.
Idag är tjurstallet fullt igen. En leverans av 14 småkillar kom idag och vi har flyttat ut några egna. Regnet har vräkt ner och isgatan intakt. Vi lär nog ha isbränna på vallarna till nästa säsong.. Vi får hoppas på en varm och regnig vår, så det går snabbt med smältningen. Men då när man VILL ha regn, får man det väl inte.
Min axel blir bättre och bättre, nu kan jag seminera själv. Har bara lite problem att få på handsken, och få fast den går inte alls, än. Jag kan också sopa lite och skrapa lite, men det går sakta och blir inte så rent om man måste trycka hårt med skrapan.
I helgen åker vi till Gällivare och hejar på skideliten med Hellner och Tornedalingen Kalla i spåren. Ska bli jätte kul. Hej hopp! 🙂