Jag tjuvstartar ”min” bloggvecka idag då jag kommer att vara på styrelsemöte för SRB-föreningen måndag och tisdag kommande vecka. Får berätta om det när jag kommer hem igen…

Vi tog ett drastiskt beslut att ta bort draven ur foderstaten för ca 3 veckors sedan för att se om det kunde hjälpa emot våra e-coli mastiter (har pratat om det i många år men det har helt enkelt inte blivit av). Och det verkar ha gett resultat!!! Inte en enda e-coli mastit sedan dess! Och detta trots att det har börjat att bli höstväder och kallare. Så nu får vi verkligen se över detta. För vi har under dessa år som vi har använt drav anpassat våra vallarealer till detta, det är framför allt ensilaget som man kan ta bort då man ger drav. Jag är dock lite besviken på celltalet i tank- vi ligger runt 170 000 ändå. Men nu har vi gjort månadens tvätt av fodervagnen så då kanske det kan ge resultat där också.

Tyvärr så verkar avkastningstappet hos korna ligga kvar 🙁 vi har gått in med förra årets 3:skörd för att se om det kunde hjälpa-men icke. Så nu blev vi tipsade av vår rådgivare på Växa att söka stödet för minskad mjölkproduktion. Så det har vi gjort- kan bli bra pengar- men SÅ tråkigt att behöva söka det. 🙁

Vi hade dräktighets undersökning i veckan, en glad nyhet var att 802 Krona (Viken X Mörbylilla) som är 7:e kalvare var dräktig igen. Lite trögmjölkad men har mjölkat 12 300 kg ECM senaste 12 månaderna.

802-krona

802 Krona

Men en tråkig nyhet var att 797 Flora (O Brolin x Trönö) INTE var dräktig igen. Hon var på Elmia år 2013 och tävlade, och är helt klart en favorit. Men nu blir det inga fler insemineringar 🙁

797-krona