560 Lucia (Lime-J Valon) kalvade 1:a gången för ett år sen. En jobbig kalvning efter vår egen ungtjur Accio. En kvigkalv som nu är lika stor som dom jag seminerar på 14-15 mån gamla. Men Lucia mådde bra ändå, hade nå små ryckningar i höger bakben emellanåt. Hon var lite svår att få dräktig, hon hade en riktigt dålig mage. Hennes gödsel var som osmält ensilage! Men hon blev dräktig till slut och magen ordnade som till sig. Nu under hösten blev hon väldigt halt på det där bakbenet. Hittade inget fel på henne, svullen eller öm. Gav henne Romefen i 2 dar, så fick jag se gödseln. Svart och riktigt illaluktande.. Hältan gick över så småningom. I morse låg hon i en liggsäng och ville inte ens försöka kliva upp. Öronen hängde ner som på dom där indiska korna, brahman. Vi försökte dra bak henne i liggsängen så hon skulle få mera plats framåt, tänkte att hon kanske hade hamnat för långt fram. Men inte. Så vi drog ut henne i gödselgången för att sen ta in henne i traktorskopan. Då lägger hon sig på sidan och får nåt som liknar dödsryckningar! Vi stod där helt handfallna ett tag tills vi bestämde oss för att hämta bultpistolen. Så jä-la ledsamt. Hon skulle precis börja sinläggas. Hon ska obduceras så det ska bli intressant att höra vad det kan ha varit. Har verkligen ingen aning! 🙁
DSC_0991
Koborsten kom åkande med gödselskrapan häromdagen. Axeln av. Nu får dom klia sig på växellådan istället…Måste få den fixad snart, det märks direkt på renligheten på korna. Kanske kan passa på att köpa en ny, den gamla är nog typ 8 år. Delaval tycker att man ska byta varje år! Nån som gör det? Våran har inte alls blivit sådär nött som man ser på deras bild.DSC_1001
Veganerna hispar upp sig på att kalven tas från mamman och vi stjäl deras mjölk. Tycker ändå dom där ”stackars barnen” har det rätt bra. Mätta och belåtna i en varm säng.