Jobbade idag från 7 till 19, känns som nog så lång dag..(På bilden 529:an som kalvade igår) I morse hade vattnet gått på 615, den ”övervänta” Haslevkvigan. Men hon gjorde inget särskilt, bara stod där. Jobbade på och höll ögonen på henne. Efter ett par timmar tänkte jag att det måste vara en baklängeskalv då hon inte verkade komma igång alls. Gick in med handen och långt där inne hittade jag två fötter, och jag tyckte att det kändes som en liten näsa också.. Avvaktade igen. Så satte hon igång och klarade allting alldeles på egen hand. En stor, men inte överstor, tjurkalv efter Bilbo kom ut.
Delaval var tvungen och komma och byta ut baksensorstyrningen. Vajern som drar har varit tunn som en fiskelina några dar… Har varit lite orolig. Vill inte ha nåt krångel när man jobbar ensam.
Hann med att flytta om lite kalvar, eller var ju så lilla tvungen då barnkammaren var full. Börjar vara fullt lite överallt nu. Tjurstallet också. Hämtning om en månad därifrån.
Fick obduktionsresultatet på 560 Lucia, som vi fick avliva tidigare i november. Hon hade hål i löpmagen och massor med foder och vätska i bukhålan. Stackarn… Hon hade verkligen en dålig mage i början av laktationen, fodret passerade som osmält genom henne. Men jag uppfattade det som om hon var ok i magen nu i senare laktation. Hon hade även ett ”normalstort kvigfoster i magen”.. 🙁 Skulle ju kalva i februari.DSC_1015
I mitten på november var maken och jag på Lantmännens medlemsträff i Lycksele. En träff för alla medlemmar i Norrland. Vi var kring 400 pers + ett 100-tal från Lantmännen. Bla var vi på vin- och ostprovning. På lördagen var det mingel i montrar alla Lantmännens divisioner, Växa, Norrmejerier. Och Arla. I Arlas monter fick jag en fin keps av ordföranden, signerad och allt! Retade gallfeber på många när jag gick runt med den kepsen på mig, inte minst maken..
I agroetanolmontern, eller vad det nu heter, fanns Heidi från Ensamheten. Armbryterskan, ni vet… Fick mig en kurs, och man kan ju lugnt säga att man inte hade någon chans! Sen bröt jag mot en Lisa från Jämtland, var chanslös där också, så jag gav upp min korta armbrytarkarriär. Handen skakade i 10 min efteråt. 😮