Idag tog vi det tråkiga beslutet att avliva Gammel-Lotta. Vår sista köpeskossa som kom till oss 5 oktober 2003 från Lunden i Brålanda. Hon var då drygt ett år.
Idag hade hon enligt Kool 1007 kg kvar till 100 ton…Då är den senaste månaden inte inräknad. Men hon har även en inofficiell produktion i 3 månader innan hon kalvade. Hon blev igångsugen av nån polare i gruppen, så vi började mjölka henne i roboten. När hon sen kalvade mjölkade hon 20 kg/dag!
Nåja,Lotta var inte världens trevligaste ko, men hon fanns där och fungerade alldeles utmärkt ända tills nu, då benen inte bar henne längre. Och det var absolut inget fel på hennes ben tidigare, var bedömd 85 på dom. Men det hände nåt efter sista kalvningen i april, då hon kalvade för 9:e gången och fick tvillingar. Hon fick bekymmer med benen och blev bara sämre och sämre…
Jag tycker att det är ett så ovärdigt slut på ett långt koliv, att hamna i en container. Men men.. 🙁
Lotta var faktiskt med på en Norrkon för några år sen, hon var SARA-kandidat och hon vann Super-klassen, för kor som mjölkat över 50 ton. Hennes härstamning var Ino- Ramshammar, och hon har 4 avkommor: 499 efter Facet, 549 efter Isåsen, 590 efter Gibson och sen lilla 629 efter Cigar, som är tvilling med tjur och ska säljas nu till uppfödning. Så Lotta-släktet lever kvar. Själv så betar hon nu på dom evigt gröna ängarna, där det inte finns några irriterande människor som stör..