Novembergrått är det här fortfarande, trots julafton imorgon. Har haft vårat andra besök för året från kalvhälsoveterinären, och vi tittade bla på sammanställd statistik för lunginflammtion och diarréer – och det har verkligen blivit mycket bättre senaste åren! Så nu tyckte veterinären att vi kunde justera ner målet för behandlade lunginflammationer från 20 procent till 10 procent. Alltid svårt att veta exakt vad som ”hjälper”, men jag tror delvis att vi får färre lunginflammtioner för att vi har färre diarréer. Och diarréerna har bla minskat pga ”storrengöring” av kalvstallet 2 ggr/år samt den rutin vi har för kalvboxrengöring idag. Även de extra kalvhyddorna ute hjälper så klart till att avlasta systemet och skapa mer tomtid. För det ser vi  också är att problemen verkligen minskar under sommaren, efter första ”storrengöringen” och då vi har haft lite färre kalvningar också. Tittade även på sammanställning för insända prover för totalprotein från nyfödda kalvar och snittet under 3 år är 57, och man vill vara över 55. Så där fick vi också godkänt 🙂

Ett annat roligt resultat var genomgång av seminresultaten förra veckan. Nu ligger alla som seminerar hos oss på över 52 procent i dräktighetsresultat och våran reproduktionseffektivet (inseminationsprocenten x dr procenten) är nu på 0,4! Det betyder att det är väldigt bra (skrevs som ”bäst” i Växas beskrivning på nivåer) man bör vara över 0,3. För ett år sedan var den siffran 0,33 för oss så det var verkligen kul förbättring! 🙂

Trasiga utgödslingar hör ju julen till…Maken och  några till höll på till kl 23.00 igår kväll för att få igång på ett storhaveri i den nyare lösdriftsladugården, så nu håller vi tummarna att vi fått våran beskärda del av trasiga sådana under de här helgerna.

Och så får vi önska er alla en God Jul och Gott Nytt År!