Ett jäkla huvudbry idag, vilka tjurar ska jag beställa den här gången?? Det är ju nya varenda gång. Och så behöver man en ny genvägen igen.. Det blev påfyllning av tidigare använda Hjustitica och Fog. Och dom nya blev nu Hermit, Borat och Ulti. Upton X-vik. Förra gången kom Bentley och Barkov.
Har haft några jobbiga kalvningar efter Erkki nu senaste månaden. Tur att jag inte har nån kviga kvar dräktig med honom, bara en ko. Jag har sagt det förr, och säger det igen: Jag är fullkomligt allergisk mot svåra kalvningar! Och ändå smyger dom på en. 🙁 Företrädelsevis från grannlandet i öster.
Det var vår andra kviga efter Buckarby som hade en jätte tråkig kalvning förra veckan, men det gick bra för både kalv och kviga till slut. Den kvigan har ända sen hon föddes varit helt hysterisk. Vid varje kontakt, vaccinering, seminering, dräktighetsundersökning osv. Nu skulle hon kalva och beredskapen var på topp, hur skulle detta gå?? Men vår oro var obefogad, för kvigan var så rädd i roboten så hon vågade inte röra en fena, så det gick jätte bra! Och idag funkar hon hur bra som helst, men umgås nåt, det gör vi inte…Men hon har lugnat ner sig betydligt. Skönt! Och fin är hon också. Kan tyvärr inte visa nån bild, då min mobil inte överlevde en 60 graders tvätt, inkl. förtvätt, så jag får återkomma i ärendet. Vår första kviga efter Buckarby var hur cool som helst, men började aldrig släppa mjölken så hon fick respass efter bara nån månad.
Vinter har vi också fått 15 cm snö och i morgon väntas ner mot -20 grader. Inga skidor har vi kommit ut på ännu dock, men nu är det nära… 🙂