1:a april satte 584 Mona (Tepsi- O Bruce) igång att kalva, 14 dar för tidigt. Hade haft koll på att hon skulle kalva tidigt då hon börjat göra juver, men inte tidigt dock. Tvillingar var min första tanke, och se: det hade jag rätt i. Två små tjurar, efter Hambo, döda… 🙁
Nu har hon kvarbliven efterbörd och STINKER!! Än så länge verkar hon må ok och ökar i mjölk, så vi får se hur hon klarar det.
381 Hilma, hon med mjölkdiplomet, fick också två tjurar efter Saxebyn några dagar innan. Nu har vi inte fått en kvigkalv sen 27 februari.. Och bara fått 5 st kvigor hittills i år. Förra året kom det 10 st kvigkalvar under januari- februari! Dom försöker jag nu ”låta bli” att seminera, då jag inte vill ha så många kvigor kalvandes under den kalla perioden. Så vi har möjlighet att ta in dom för spenarnas skull.
Kallt och friskt väder har vi nu. Ner till -10 på nätterna och ca +5 på dagarna. Solen gassar för fullt och i lä är den lika varm som i Florida, nästan iaf… Snön smälter inte mycket, men det är en härlig skare överallt. I skogarna är det inte många cm snö men på åkrarna är det väl en 30 cm kanske. Så än är det länge till vårbruket. Skönt! 8)