2006 åkte Klas på auktion i Hjärttorp i närheten av Askersund tillsammans med Thomas i Ljusfall, med avsikt att köpa foderräls. Resultatet blev inte riktigt det han tänkt sig, foderrälsen blev för dyr, men däremot blev han blixtförälskad i en förstakalvare efter 3829 Botans. Det slutade med att han köpte henne, hennes mor efter Mabru som var femtekalvare, en syster, 530 efter Tabor, som var en månad gammal, och en dotter på nio månader, 517 också efter Tabor.

Botans och Mabru var tjurar som Klas själv vägrat använda, eftersom deras profiler inte alls stämde överens med hans avelsmål, men här visade det sig vara den ultimata kombinationen.  472 fick tre kalvar i vår besättning, innan vi förlorade henne i sommarsjuka under sinperioden inför femte kalven. Det är alltid tråkigt att förlora en ko, men var extra jobbigt att mista henne. Hon är fortfarande Klas absoluta favoritko alla kategorier. Det fanns inga fel alls på henne, både produktion och exteriör var långt över snittet i besättningen.

417 gick ut i höstas efter elfte kalven på grund av höga celltal.

Majros 417

417 i väntan på sista resan.

Idag finns nio Majrosor i besättningen, varav sex mjölkande. 517, den sista ur orginalgänget, har kalvat sex gånger, hennes svaga punkt är halterna och benen. 1052 är dotter till 530 och ungtjuren 2698 Huseby. Hon har tvärtom väldigt bra ben och halter. Hon har hittills fått två kvigor och två tjurar, den första  kvigan,1204 efter Föske, har nyligen kalvat in, spenstorleken är hennes stora svaghet (tur att hon inte var lika nervös som sin mor att mjölka in), i övrigt verkar hon bli helt ok.

DSC05874

DSC05851

1075 Majros, efter Tålebo, tredjekalvare (på bilden är hon 1:a) är en mysig liten ko med bra halter.

Vi misstänker att 1171, dotter till 517, är Sveriges minsta Linné-dotter 🙂 , nu till andra kalven har hon uppnått 134 cm. Majrossläktet är alla små kor, men hon tar priset. Hon har mjölkat bra i förhållande till sin storlek och vi är mycket nöjda med henne. Sen en vecka tillbaka är hon andrakalvare och det ska bli spännande att se hur hon utvecklas.