Igår efter att vi kämpat med kulverten, fick ta kommunens spolbil till hjälp, bestämde vi oss för att ta ledigt idag på eftermiddagen…I morse när vi kom upp var det stopp i tjurarnas kulvert igen. Alltså det som spolades upp igår. Och repet var av på kvigornas utgödsling. Och lastar-Fendten dog när jag skulle lasta balar. Och det var foderdag för tjurar och kvigor. Och det var spåndag hos korna.
Medan maken tog hand om kulvertjobbet fixade drängen och jag repet. Ganska enkelt när man inte behöver krypa under nå spalt i alla fall. Men det tog sina två timmar. Maken fick ringa hit kommunbilen igen och efter ett par timmar när dom precis skulle ge upp så lossnade det! Yippi. Eller vågar inte jubla för mycket, för det kan ju vara stopp igen i morgon…. Troligen frusna klumpar i kombination med foderspill. Och troligen är det Fendtens filter igen som behöver bytas. Den gillar inte vinter.
Kallare blev det idag, -16 på dan. Då blev himlen så här fin, när jag gick ner för en sen lunch vid 14-tiden.
Och dagen avslutades naturligtvis med en kalvning. En tjurkalv efter Lyckorna från en Facet-kviga.
Är det inte mycket, så blir det alltid lite mer, sa alltid min pappa.
Jag ska aldrig mer planera en ledig eftermiddag, högt i alla fall…