I dag har det kommit 3 mm regn, alltid en början. Gräset skulle behöva lite mer för att riktigt ta fart, men det är ingen fara än så länge. Vi satte lite potatis i går och jorden var förvånansvärt lagom fuktig.

Korna har varit ute en vecka nu och det fungerar bra (bortsett från att några grannar får stötar i sin ena dusch när elstängslet är inkopplat åt deras håll, mycket märkligt).

DSC02150 (2)

Det dammade en del i samlingsfållan, man kunde tro man var på savannen. 🙂

DSC02181

Min Svea, tämligen nybliven fjärdekalvare efter S Adam, retar sig förskräckligt på en grästuva.

DSC02190 (2)

1117 Göta, femtekalvare efter Inlag, efter en intensiv närkamp med samma tuva. I bakgrunden 1219 Kransa, andrakalvare e Gunnarstorp x Andersta.

Vi har fortfarande en hel del andraskördsensilage kvar så korna får det som lockgiva än så länge. Får hoppas att det funkar vädermässigt tills ensilaget är slut. Sen blir det hö i stället.

I måndags kväll släppte vi ut 23 kvigor, 8 – 14 månader. De går på granngården som vi brukar och ägaren ser till dem åt oss. Väldigt smidigt, även fast det inte är långt bort är det skönt att slippa tänka på den dagliga tillsynen. Grannarna hade släkt från Stockholm på besök som gladde sig mycket åt hoppen och skutten.

Vi ska åka bort några dagar nästa vecka så avbytaren var här i måndagskväll så vi kunde gå igenom rutinerna nu när korna är ute. Det kommer hon säkert klara galant.