..men nog är det lugnt och skönt i Soukolojärvi! Jösses vad mycket folk det är i den där staden! Det var ju dessutom skollov där så det var enorma köer till allt vi tog oss för.. När vi kom ut ur Towern så såg vi en Arla-bil åka över London bridge! (Den vita skåpbilen som syns på bilden) Mjölkpriset sänktes ju rejält strax innan vi for så maken har dessutom haft fullt upp med att prata i telefon med upprörda bönder och journalister. På den punkten tar han ALDRIG semester! Det skulle då jag göra, men är man ambitiös och engagerad så är man… Journalisterna vill ha det till en konflikt mellan producenter och företaget. Stora stygga Norrmejerier mot den lilla bonden. Dom fattar inte att Norrmejerier ÄR bönderna. Därför är det ju smartare att skälla på ordförande och styrelse internt, istället för att göra det i media. Folk kan ju få för sig att Norrmejerier är ett dumt företag som sänker betalningen till bönderna och sen lägger intjäningen av det på sig själv eller sina löner, och så slutar dom köpa våra varor. Det vore ju katastrof! Hellre berätta i media om att det är dom ”otrogna” konsumenterna som är orsaken till detta… Man säger att man ”Alltid” köper Norrmejeriers mjölk, men osten, creme fraichen, grädden och yoghurten då? Samma gäller ju Arla där man nu på FB ”Svensk Mjölk, Ja,tack!” har kommit på att Bregott inte alltid är helsvenskt och tänker sluta köpa det. Folk fattar inte att ju mer man köper Arla ju mer går till de svenska Arlaproducenterna. Eftersom man vill värna den svenska matproduktionen. Oatly-stämningen är ju en annan story på FB, att debattera med veganer är en sann upplevelse. Som man tröttnar på ganska fort. Det är skrämmande vilken syn dom har på vår verksamhet, mjölk- och köttproduktion.. Deras verklighet är plockad från ”dokumentärer” av Djurens rätt..
Det om detta.
I ladugården rullar allt på. Kalvarna ploppar ut med jämna, och ojämna, mellanrum. Kom ännu en efterlängtad kvigkalv en Hilma efter Grant och InlagII. Av hennes äldre bröder har två st blivit topsade och båda dött strax efter..En i ledinflammation och den andra i trumsjuka. Hoppas på mer tur med henne. Hon har en riktigt fin och bra storasyster efter Laja som har kalvat nyligen. Sen kom det en stor tjurkalv efter Aikomus från 567 Miranda. Miranda är efter vår tjur Alun som var efter Andersta. Hon har rivstartat och mjölkar redan 30 kg efter 4 dar!
Gammel-Hilma verkar må fint, uppe i 32 kg mjölk nu. Ser oroväckande mager ut, men hon äter bra. Börjar kanske se lite gammal ut, såhär efter 11 år? Har idag flyttat ut tjurkalvar och flyttat om lite kvigkalvar. Barnkammaren fylls på hela tiden.
Kom blötsnö i lördags och det regnade bort igår, idag fryser det på= novemberisgatan är här, som den brukar.