Opererade knät förra veckan, har sedan dess endast gjort blixtvisiter i ladugården för att kolla läget.  Idag så tillbringade jag större delen av dagen i ladugården, men vid datorn. Gick dock vår morgonrunda ”Hälsorundan” som vi kallar den. Vi tempar och kollar över alla kor och kalvar som det kan vara någonting med, inte självklart att de är sjuka, utan vi vill helst hitta på dem innan. Så det är lite nykalvade ”obs-kor” (dvs svår kalvning, kvarbliven efterbörd eller bara lite hängig) samt någon som kanske har ont i en fossing osv. Vi kollar även upp ”låg mjölkmängd” som vi får fram genom Alpron. Det kommer upp en varning om kon har mjölkat mindre än 80 % av förväntad mjölkmängd. Vi kollar då över dessa kor under hälsorundan och tempar dem, kollar vomfyllnad, ben, allmäntillstånd osv. Vi vill göra det här för att vi har enbart fullfoder och kan inte se i någon kraftfoderstation vad kon har konsumerat (och hur hon alltså mår). 90 % av fallen så är det ingenting, men då det är något fel så hittar vi denna ko snabbt. Och kor som vi vet varför de kan ha mindre mjölk selekteras bort från listan. Det var i alla fall skönt att gå en vända bland korna och kolla läget. Man saknar dem på en gång! 🙂

Tvättmaskinen som tvättar juverdukarna är lite trött efter 12 års slitande. Idag tvättar den 6 tvättar per dag-alla dagar om året och nu är det på upphällningen! Det går knappt att tvätta längre.  Så nu är den nya på väg in, fin och fräsch! (jag lägger inte ut någon bild på den gamla pga av känsliga tittare)