Lucia kom till oss namnlös! Och man kan ju inte ha namnlösa kor…Så jag döpte henne till Lucia, efter vårt gårdsnamn. Makens farbror som forskat i tornedalska gårdsnamn har kommit fram till att namnet Luttu troligen kommer från Lucia, en tant från finska sidan som kom hit till gårdsplatsen nån gång på 1700-talet. Den första Lucian kom från Västerbotten nånstans, hon var inte särskilt trevlig, hon heller..(vad är det med lynnet i Västerbotten?!) Hon var ”född” tjur, dvs misstagen för en tjurkalv och fått ett konstigt nummer, 3063. Och hon såg ut som en tjur också..Har för mig att hon var efter Nystrand. Nå hon fick nån kviga, som i sin tur fick en kviga efter J Valon. Äntligen blev det ordning på lynnet. J Valon verkar ha den effekten. För denna kviga på bilden är efter en inte alltför kul ko efter K Lens, som såldes pga dålig fokus på mjölkning. Hon stod oftast i robotkön med rumpan först… Denna kviga från henne är efter VR Van  är efter J Valon, och hon är jätte mysig. Säkert nästan 150 cm i korshöjd och har ett jätte fint juver. Hon fick en näpen liten kviga efter Nora Prästgård. Det är skönt när nåt negativt ändras… 🙂