I torsdags började jag ju min ”mötesturné” söderut med kretsmöte i Norrmejerier. Blev invald i en grupp som ska utveckla leverantörsbutiken. Ska bli intressant, jag har mycket ideér- och synpunkter enl. maken…Sen bar det av ner till Arlanda och Uppsala för att besöka och prata på Upplandsklubbens årsmöte. Vilket var jätte trevligt och jag blev verkligen impad av deltagarantalet: 64 st! Månne om det var jag eller middagen efteråt som drog…? Jag berättade om vår gård och hur vi jobbar och visade lite bilder. Fick sen kommentaren att: -Ni verkar ha det så bra däruppe, man kanske skulle flytta dit…! Tänk om det blev så! Fantastiskt vore det. Vi behöver fler bönder hit! Så välkomna alla som vill ha riktiga årstider och låga arrende kostnader på marken!

Vid middagen förstod jag att det var nog den som drog folket…Himla god buffé! Sen efter övernattning hos ordförande bar det av till Skara och Vårmötet. Det kändes som ett riktigt konstruktivt möte, lämnade en god känsla. Nu ska vi försöka påta ihop det nya stamboksförslaget och se vart det leder.

Efter lunchen var det tjurvisning. Buckarby (bilden), Gibson och Pell-Pers visades. Och kolla in vädret!! +14 garder. På kvällen var det tacos och bowling, som jag råkade vinna , ganska överlägset faktiskt.. Jag är lika förvånad! Och jag hade ordentligt motstånd av Torpane-LarsErik, djurtransportören MB och Max Ragnarsson. Jag började med att fråga dom om dom visste vad Viktoria egentligen betyder, så jag lyckades ju sätta ribban på en gång. Läs nu detta med en stor portion ironi då min bowlingform kan vara något svajig. 🙂

Nästa dag var det ju utställningen Avelskon i Väst. Glömde mitt program när jag for hem men Lunden vann Champion och Reserv champion med en 1:a resp 2:a kalvare. Hederspris fick Bäckens fina 6:e kalvare med härstamning som jag glömt. Finns nog snart på hemsidans resultatlista. Bäcken har alltid fina gamla kor med, som jag gillar. Stadiga madamer med pondus. 🙂 Precis innan jag skulle börja min färd hemåt så hann jag vara och se stutagility! Det är inte särskilt vanligt. Elever på naturbruksskolan har tränat en SKB-stut att hoppa hinder mm. Han var jätte duktig.

Åter igen: spana in vädret! Jag var inte så sugen på att åka hem precis. Vet inte hur många gånger jag svarade på frågan om vi har mycket snö kvar! Ja, vi har MYCKET SNÖ KVAR!!! Bra skidföre var det då idag på Tornedalsloppet, som sonen åkte 11 km och blev 6:a (alla åldrar) och maken förbättrade sin tid med 17 minuter på 45 km! Bra gjort. Jag blev i sista stund värvad till ett stafettlag och fick vänta rätt länge på att få åka sista sträckan på 11 km. När jag väl kom iväg var jag ju jätte taggad och susade förbi flera som åkt 35-40 km och jag kände mig tvungen att be dom inte tappa modet, för jag hade ju just startat, ifall dom tyckte jag såg extremt pigg ut. Nu förstår jag hur världseliten menar med att man ”kände sig så stark”! 🙂 Det var verkligen alla sorters fören, från is till slask, så det var lite svårvallat. Men jag hade bra skidor så det var kul. Vi kom 2:a i stafetten, av två lag…