Så som avelsfanatiker tänkte jag att jag skulle ta och presentera våra olika kofamiljer, först ut är vår största kofamilj, som just nu räknar 16 medlemmar i besättningen: Bruna.

Kosläktet Bruna har funnits i min släkts ägo sedan 1920-talet, då farmorsfar på gården Tuna i Stora Åby socken, Ödeshög, köpte anmodern som ko från en granne.

När min farmors familj flyttade till andra änden av socken, till det som skulle komma att bli min föräldragård i mars 1930 fanns hon med i flytten. Fyra personer hjälptes åt att le ett par djur var nästan två mil till Månsabola, som den nya gården hette. Efterhand tröttnade djuren på promenaden och på två gårdar efter vägen fick man lämna kvar ett djur. Bruna var en av dessa två.

Efterhand blev detta släkte det dominerande i besättningen och när min pappa tog över gården i början av åttiotalet var det bara en av sju kor som inte var en Bruna.

När pappa på grund av båspallmåtten i ladugården valde att efterhand gå över till Jersey och Fjällraskor började Bruna-släktet flytta efter mig till Hageby och Klas. I första omgången, hösten 2007, köpte vi fem kvigor varav en finns kvar idag, 317, (bedömd H 87 på femte laktationen) sint till sjätte kalven. Våren därpå köpte vi en ko som Klas blivit förtjust i, andrakalvaren 287 efter Botans. Hon fick tre kalvar hos oss, först en tjurkalv, sedan 1088 efter Torpane och 1139 efter Linné. 1088 blev en väldigt bortskämd kalv, och senare en mycket egensinnig ko, hennes första dotter, 1194 efter Linné, kalvade in i höstas. 1139 är en av våra bästa andrakalvare, både exteriört och produktionsmässigt med + 17 efter gentest. 287:s första kviga, 320 efter Valon, kom också till oss och är nu fjärdekalvare.

På hösten 2008 köpte vi fem kor varav tre Brunor. I det gänget fanns 266 och 281. 266 är född 2001 och är sen i höstas vår äldsta ko, bedömd H 83. På nio kalvningar har hon fått två kvigor, 287 (som nämnts ovan) och 1127 efter Inlag och har tio av tolv ättlingar i livet. De sju hittills exteriörbedömda har alla mellan 82 och 86 poäng i helhet och alla har producerat över medel i besättningen.

266 Bruna

266 Bruna far 1049 Ipollo mf 3082 Backgård

281 Bruna

281 ( f Stöpafors mf Brattbacka) ska kalva åttonde gången om en vecka.  Hennes dotter 1130, efter Linné, är den produktionsmässigt bästa andrakalvaren i ladugården. 281 är bedömd H 86 på fjärde laktationen, hon har ett otroligt kroppsdjup, benen börjar tyvärr ta stryk av hennes 800 kg, men juvret är fantastiskt för att ha levererat 75 ton mjölk. För skojs skull tog vi hennes bröst- och bukmått häromdagen. Runt bröstet är hon 216 cm och runt buken hela 290 cm.