Det var många som var med och tävlade i quiz i SRB-Föreningens monter på Elmia, både barn och vuxna. Endast sju stycken av de vuxna hade alla rätt! Nedan presenteras de rätta svaren i fet stil.

Vinnarna för SRB-Quiz blev:
1. SLU Röbäcksdalen, Umeå
2. Johan Sjöqvist
3. Anneli Karlsson

Vinnarna för Barn-Quiz blev:
1. Anton, 6 år
2. Gösta, 3 år
3. Klara, 8 år

STORT GRATTIS! Priserna är varsin goseko och reflex till barnen och vinnaren i SRB-Quiz får välja valfri vara ur shopen. Andra och tredjepris är vattenflaska, reflex och multiscarf. Så roligt att det var så många som ville vara med och tävla!

FRÅGA 1:
Att genomiskt testa sina djur ger ett snabbare avelsframsteg då det ger ett säkrare avelsvärde på varje enskild individ. SRB-Föreningen har ett program som heter ”Genomiska Toppbesättningar” där varje besättning får ett medelvärde av NTM, som man sedan kan jämföra med andra besättningsmedeltal. Vilka djur är det man testar och som ligger till grund för värdet som presenteras i programmet?

1. Korna i besättningen
X. Kvigorna i besättningen
2. Alla djur i besättningen

FRÅGA 2:
VikingRed är ett avelsprogram där tre röda raser ingår, varav SRB från Sverige är en av dem. Djuren inom avelsprogrammet utmärker sig genom att vara naturligt välmående, högproducerande och problemfria. Avelsprogrammet är ett samarbete mellan i tre länder – vilka?

1. Sverige, Finland och England
X. Sverige, Norge och Danmark
2. Sverige, Finland och Danmark

FRÅGA 3:
Avelsmålet för SRB beskrivs i NTM (Nordic Total Merit), vilket är det totala avelsvärdet för alla de egenskaper som ingår i avelsmålet. Varje egenskap har en ekonomisk vikt som är baserad på förhållanden i de nordiska länderna. Vilka egenskaper är NTM uppdelat på?

1. Produktionsegenskaper, hälsa och reproduktion samt miljö
X. Produktionsegenskaper, hälsa och reproduktion samt funktionella egenskaper
2. Produktionsegenskaper, hälsa och reproduktion samt ekonomi

FRÅGA 4:
SRB-Föreningen har en lång tradition och erfarenhet av livdjursförmedling och verksamheten ser till att fler gårdar får tillgång till SRB-djur med hög kvalitét. Hur många djur förmedlades det under 2021?

1. 242 djur
X. 292 djur
2. 342 djur

FRÅGA 5:
SRB-Föreningens årsstämma är en uppskattad tillställning som varje år samlar ett stort antal deltagare från hela landet för tre dagars sammankomst. Klubbarna runt om i landet turas om att arrangera stämman och därmed hålls den på olika platser varje år. Årets stämma ordnades av Norrbottens koklubb och gick av stapeln i Haparanda men vem arrangerar den nästa år och vart kommer den att hållas?

1. Upplands SRB-klubb och Arlanda
X. Värmlands koklubb och Sunne
2. Skånes SRB-klubb och Ystad

______________________________________________________________________