Igår fyllde vi en hel slaktbil. Det har aldrig hänt förut. Totalt 18 djur lämnade gården. 14 tjurar, däribland min lilla antagonist 2077. Och tror ni inte han flög på maken när vi skulle plocka ut honom ur gruppen. Men maken var beredd så han fick sig en släng av järnröret… Jag hade sen världens ångest inför lastningen. Vem skulle våga gå in där för att fösa upp den lilla jäveln på bilen?? Inte då jag! Maken och drängen gick in och försökte driva honom med resten av gänget, och det gick bara bra. Han var faktiskt den första som klev upp på lastbryggan. -Som en sann gangsterledare, kommenterade sonen. Så nu är han väck. Skönt. Skickade också iväg fyra kor, trots att det bara var två anmälda. Men det var två avbokningar så vi passade på att bli av med några extra lågmjölkare som varit på listan ett tag. 360 Hilma, sonens första showmanship kalv gick iväg. Han var och sa hejdå åt henne kvällen innan. Hon blev faktiskt till slut en-spent! Tre-spent förra året efter mastit, och i år fick hon ju en svår kolimastit och blev två-spent strax efter kalvningen i somras. Hon skulle då iväg snarast efter det, men hon började ju mjölka över 30 kg på dom två spenarna som var kvar, och vi hade lite brist på mjölkande ett tag….så hon blev kvar till nu, då hon trampade en spene i helgen och hann bli en-spent i några dar. Vi kommer alla minnas 360 som en glad och mycket social och mysig ko. Vann förresten klassen för 1:a kalvare på Norrkon, i sina glans dagar.Sonen och Hilma till vänster 2007, och kompisarna Fanny och Maja med sina kalvar. Den utställningen går till historien som den regnigaste och kallaste någonsin! +5 grader och hällregn hela dan. Sen dess har vi ridhus som backup….
Det har varit babyboom här också dom senaste dagarna. Årets 5:e tvillingpar, 4:e kviga+tjur föddes i helgen efter Epost. Sen har det kommit två tjurkalvar efter Give och en efter Ejstrup. Bra med tjurar men just dom korna hade jag velat ha kvigor efter… Aldrig blir man nöjd.
Idag har Ninni från Växa varit och exteriörbedömt och hon tyckte att det var den bästa omgången någonsin! 🙂 På toppen hamnade R Facet-kvigorna och strax efter A Linné-kvigorna, dom var lite ”valpigare”. En efter ungtjuren Otto fick riktigt bra poäng. Och alla 3:e kalvare som stamboksfördes var superbra. Kul att det går framåt!