Mycket har hänt sen vi hördes senast här på bloggen. När jag skrev sist var det i det närmaste vinter, nu är det sommar! 25 grader varmt har det varit idag. Pust! DSC_0684 Bland det roligaste som hänt var ju att det meddelades att vår tjur Bonus gått upp som genvik+ och blir tjurfader direkt! Kul! Sen får vi se hur långt det räcker, det svänger ju något i den där ”NTM-branschen”. Men använd honom nu mycket gott folk, så vi får ordentligt med Bonus!! 😉
En annan sak som hänt är att 553 Hilma, hon som fläkte sig (eller vad hon nu gjorde) i julas och fick hållas på box i flera månader, har nu kalvat. Tack och lov lite tidigare än beräknat, då hon var dräktig med Aikomus, som har minus på kalvningar. Kalvningen gick jätte bra, en tjur dock, tyvärr.. Men kossan mår utmärkt och mjölkar för fullt på 4 spenar, hon vart ju 3-spent i samband med mastiten hon hade. Fungerar jätte bra i lösdriften, men man ser ju att höger bakben inte lyder till 100%. Men so far- so good…
Maken körde färdigt konstgödseln igår! Det är nog första gången i världshistorien det blir klar så här tidigt, och att allt gick att köra på engång. Behöver inte vänta på att det ska torka här och där. Vi har inte haft någon översvämning alls ännu. Så vattnet i dikena är så lågt att markerna har fått torka ifred. Annars är det alltid fullt med vatten som håller emot. Men nu om det blir varmt i fjällen kan det nog komma en vårflod iaf, men då har ju ”vår egen” vårflod redan farit, eftersom snön redan smält här, och då blir det nog inte lika högt vatten.
Så nu ska vi koncentrera oss på kvig- och sin-koutsläpp närmaste veckorna och svämgödseln, förstås, som måste köras nu innan det rinner över.
Korna ska ut den 1 juni i Norrmejeriers ”regi”, kan kännas lite sent, men kossorna får väl snabba på ätningen, för nu exploderar naturen!