Idag var det dags för spengummibyte. SUCK! 22 maskiner + 3 spannmaskiner att byta på. Vi byter ca var 70:e dag.  Fick med mig 3 starka grabbar på den eminenta arbetsuppgiften, så det gick bra ändå. Nästa månad är det dags för årsservice, då ALLT byts. Mjölkmätare, mjölkmaskinen, alla slangar och i allt i skåpen.

DSC_0267

Fick hem en ny batteridriven klippmaskin igår. En mycket motvillig investering då vi inte vill ha några som helst extra utgifter med det mjölkpris som vi har nu. Men maken har skruvat i timmar med den gamla utan att komma någon vart och de reservdelar som behövdes till dem gamla kostade lika mycket ihop som en ny! Så nu är det verkligen hög tid att klippa svansar och juver igen. Det blir gjort ungefär varannan månad.

DSC_0268

Har just nu 2 mycket mystiska kor, en vet jag i och för sig vad felet är, men det verkar ta tid att repa sig. Den kon har blodbrist (!) började bajsa svart diarré för ett par veckor sedan. Veterinären konstaterade anemi, pga av någon inre blödning. Blev sondad med mirakelmedelt magnesium tricilicat som hjälpte! Hon var då likblek i alla slemhinnor samt på juvret, så jätteläskigt ut. Men det tar nu sådan tid att komma igång i produktion igen. Får bo i en box och lyxäta hö och fullfoder. Hennes (1228 Solros som hon heter) senaste tjurkalv skickade jag in genomiskt test på igår. Så jag hoppas verkligen att det går vägen.

DSC_0270

Ko nr 2 som är mystisk skulle ha fått sin 5:e kalv för 30 dagar sedan!!! Veterinären gav, efter att ha konstaterat att det finns en kalv, cortison för 1 vecka sedan och nu fick hon dinolytic igår. Men inte alls ”iordning” i kroppen, juvret fortfarande ”konsumkasse” och inga bäckenband som har släppt. Mystiskt som sagt,  för det finns inga fler semineringar.

DSC_0271

819 Linda