338 Fromma är en 5:e kalvare efter S Major. Hennes mf är Lindero. Sen är det Stensjö, Mabru och Ibrit bakåt. Den här linjen har varit svart sen Ibrit. Eller brun-svart. Hon skimrar i brunt och har en brun ål på ryggen. Hennes avkommor har däremot lämnat den svarta färgen, dom är mörkbruna och årets kviga efter ungtjuren Titsu är ”vanlig” SRB-färg. Det tråkiga med Fromma är hennes trista lynne, kom redan på Stensjös tid och inte blev det bättre av Lindero…Hennes kvigor har inte blivit något, har sålt nån. Undrar hur det gick? Nu är 338:an dräktig med köttras. Hon är ju trots allt en duktig och hållbar ko..Trots lynnet, och färgen.
Har en annan ”svarting” på gång, en kviga efter Alibi som ska kalva i vinter.
Nu har vintern tagit ett kyligt grepp om oss. Hela helgen som var regnade det och det var nästan som att isen överallt hann smälta bort. På vägarna i alla fall, inte gårdsplanerna. Så i tisdags började det frysa till, och nu har det varit en natt med -16 grader. Har varit -10 på dan och nu är det ner i -15 igen. Sjön dånar när isen lägger sig. Ett mäktigt ljud. Marken är vit men det är mest frost. Några snöflingor har dalat ner idag, så vi får en vit 1:a advent i alla fall.
I ladugården rullar allt på. Hade krångel med Alpron i förrgår kväll och fick geja med det igår morse. Det var Alpron och datorn som inte hittade varann. Var tvungen att tömma Alpron och greja med allt möjligt, med en tålmodig tekniker i telefonen. Fick igång det till slut. Det skumma var att jag såg i loggboken som vi för, att exakt samma fel hade varit för exakt ett år sen, på dagen!!
På kalvningsfronten står det still just nu. En A Linné-kviga kalvade igår. Fick en fin kvigkalv efter ungtjuren High. Har den första Leroy-kvigan i box sen länge. Kalven dröjer. Men upptäckte att hon har gegga i två spenar… Mastit alltså. Så det blir väl slakt tre veckor efter kalvning… 🙁 Sen väntar jag på nästa Haslev x-vik kalv. Har ju fortfarande ingen kviga, då lill-Tometta dog. Nu blir det förhoppningsvis en Sippa, då har vi två Sippa. 🙂