God Fortsättning på 2014! Nytt år, nya möjligheter! Firandet i Skåne var jätte trevligt, mycket god mat och många trevliga människor. På nyårsafton sken t.o.m solen! Det har den inte gjort här på länge, dels för att den inte orkar upp överhuvudtaget och dels för att det bara är mulet väder. Konstaterar att vi har ändå inte mörkare än därnere, dagsljustiden var ungefär lika lång. Och vi har ju snön som lyser upp dessutom. Men det är ju just avsaknaden av just snö som gjorde upplevelsen lite udda: rapsfälten runtomkring gjorde ju det mesta landskapet grönt! Fantastiskt. Å andra sidan verkar det inte bara vara Skåne som är grönt denna vinter. T.o.m södra Norrbottenskusten är nästan snöfri.
DSC_0536
Här har det fyllt på lite medans vi var borta, så här är det då snösäkert, med ett fantastiskt bra skidföre i temp kring nollan.
Igår var det full rulle efter vår lilla ”semester”. Dräktighetsundersökning, 13 dr och ett ?. Det där ”?” var kvar från förra gången. Seminerad 14 oktober och fortfarande ”?”! Ska ta progesteronprov på henne nästa vecka. Det är en superfin Facet-Lotta som kalvade i april, sen i juni när det var dags för seminering igen mjölkade hon över 50 kg och det var 30 grader varmt ute, och inne. Inte orkade hon brunsta precis. Senare i juli undersöktes hon och fick en spruta. Brunstade aldrig på riktigt men hade nån gång i september en blodflytning som man kunde gå på. Vid klövverkning sista september hade hon ett rejält klövsulesår på ena bakfoten.. Inte konstigt att hon inte funkat normalt, men mjölkat har hon! Hoppas att hon är dräktig. Årets första leverans av tjurar var i torsdags, så igår flyttade vi om i tjurstallet också. I morse så jag små klövspår över nästan hela gården i nysnön. En liten rackare hade hoppat ut genom ätfronten och haft party hela natten. Sen hade han gått in och lagt sig på foderbordet på tvärkulverten. DSC_0535 Och idag steg äntligen 553 upp! Hon har varit uppe nån enstaka gång tidigare i veckan, men nu verkar det vara på riktigt. Höger bakben är inte ok, verkar vara nåt i ryggen. Det är ett mysterium vad som drabbade henne?? Nu gäller det att försöka få igång henne att mjölka lite, om kalven nu är kvar så ska hon i sin i slutet av mars. Har ju mjölkat henne liggande en gång om dan hittills. Hoppas, hoppas n:o 2!