16-18 OKTOBER 2024

Inbjudan till djurutställningarna
Nu är det dags för anmälan till årets Elmia Lantbruk 2024 och vi hoppas att ni vill delta med era fina kor eller kvigor. Vi ser fram emot att se de bästa djuren och att det blir en bra nationell utställning.

Ansvarig för utställningen är Johannes Hansson, Elmia.
Utställningsveterinärer är Cecilia Kindefält och Angelica Jonasson, Växa.
Elmia Lantbruks djurutställning arrangeras av rasföreningarna i samverkan med Elmia Lantbruk och Växa.

Antal utställda djur
Antalet mjölkrasdjur totalt blir cirka 135 (både kor och kvigor) och tillsammans med köttdjuren kommer det att vara cirka 250 djur på Elmia

Ålder på kvigorna för ungdomsklubbarna: 6 månader till tre månader innan kalvning.
Skulle antalet djur bli mycket stort får vi efter anmälningstiden göra kvotering.

Hälsokrav
Regler för smittskydd hittar ni i följande länk Smittskyddsregler för nötkreatur på Elmia Lantbruk samt i det digitala anmälningsformuläret.
När du anmäler djur godkänner du samtidigt mässans regler och intygar att du kommer följa dem.

Transporten
Varje utställare ordnar själv transporten. Avlastning och intransport på Elmia sker klockan 15.00-20.00 tisdagen den 15 oktober 2024.

Försäkring
Djuren är försäkrade och är det är rasföreningarna som står som försäkringstagare och agerar ombud till djurägarna

Skötsel – uppvisningar
Utställare svarar själva för djurvisningarna men kontakta gärna din rasförening om det finns behov av hjälp, även med klippning eller styling. Varje ras har några ansvariga personer på plats och ungdomar från naturbruksskolor kommer att hjälpa till med skötseln runt djuren vid utställningen.

SRB-Föreningen erbjuder ett All-Inclusivepaket där man kan få hjälp med skötsel, styling och visning mot en kostnad av 1200 kr/ko och 600 kr/kviga.

Alla som hanterar och sköter djuret kommer att skriftligen får intyga att man tagit del av reglerna.

Onsdagen den 16 oktober: Visning och demonstrationer av utställningsdjuren samt Showmanship mjölk
Torsdagen den 17 oktober: Köttdjurens dag med bedömningar och prisutdelning
Fredagen den 18 oktober: Mjölkdjurens dag med bedömningar och Championat

Domare: meddelas senare

Boende:
I närheten cirka 10 minuters gångavstånd finns Villa Björkhagens Camping, telefon: 036–122863, e-mail: info@villabjorkhagen.se. I närområdet finns även hotell, stugor och campingplats för 200 husvagnar.

Anmälan
Anmälan görs digitalt, länk till anmälan kommer under sommaren läggas upp här på hemsidan.

Hör av er till Anna om ni behöver hjälp med anmälan.

Utförligt program och övrig information skickas ut efter anmälan. Sista anmälningsdag den 12 september. Anmälningsavgiften är 1 200 kronor per ko och 600 kronor per kviga.

Anmälan till All Inclusive görs direkt till Anna Karlsson, se nedan för kontaktuppgifter.

Har du frågor?

SRB- Föreningen: Anna Karlsson, telefon: 0706626798, anna.karlsson@srb-foreningen.se

Holstein-Föreningen: Gill Zeilon, telefon: 0705481933, gill.zeilon@telia.com

SJB-Föreningen: Dan Dotes, telefon: 0708346214, dan@gannor.se