31 augusti 2024 hålls sommarmötet på Gärahovs gård. Vi gästar familjen Willman utanför Vaggeryd på Gärahovs gård där det bedrivs mjölkproduktion med strax över 100 mjölkkor samt egen rekrytering.  En dag med fokus på de gröna näringarna! Under Landsbygdens Sommarmöte får du bland annat uppleva demonstrationer, djuruppvisningar, veterantraktorplöjning, lokalproducerad mat och mycket annat. Här hittar du något för alla vare sig du är liten eller stor företagare, eller ung eller gammal. Det är en dag då företag och organisationer inom de gröna näringarna visar upp sin verksamhet och vad som är aktuellt just nu.  Kort sagt, en spännande mötesplats med något för alla.

Om Landsbygdens sommarmöte

Hushållningssällskapet Jönköping har i över 50 år arrangerat Landsbygdens sommarmöte. Fokus har sedan start varit på de gröna  näringarna och att skapa en mötesplats för landsbygden, konsumenter och producenter. Varje år är vi på en ny gård någonstans i länet som utses av våra häradsgillen. Tillsammans med gården och lokala föreningar skapar vi Landsbygdens Sommarmötet. Detta gör att varje sommarmöte blir unikt. Besöksantalet brukar vara runt 5 000 personer. Ca 130 utställare med anknytning till landsbygd och lantbruk medverkar.  Landsbygdens sommarmöte är alltid sista lördagen i augusti, gör som så många andra boka upp den i kalendern.

Djurutställning

Rasklubbarna i Jönköpings län i samarbete med Växa Sverige inbjuder till utställning och Showmanship.

• Domare exteriör Gill Zeilon, domare Showmanship Sara Carlsson
  • Djuren som visas skall vara stamboksberättigade och med i Smittsäker besättning, kokontroll och får ej komma från besättningar med hosta, diarré eller annan smittsam sjukdom.
  • Anmälningsavgiften är 400kr/ko och 200kr/kalv. Från tredje djuret du anmäler gäller halva priset.
  • Anmälan skickas till: Anja Dalhög, Lommaryds prästgård 2, 578 91 Aneby eller via mail till lommaryd@gmail.com,
  • Har du frågor kontaktar du: Elin Eriksson 0733-204117 eller Anja Dalhög 070-6912186 Utställningsveterinär: Helena Torkelsson
  • Installning sker på lördagsmorgonen mellan kl.06.00 och 08.00 eller enligt överenskommelse på fredagskvällen mellan kl.18.00 och 20.00. Ta kontakt med arrangörerna om du vill komma på fredagskvällen. Djuren står uppstallade utomhus i haki-ställning.
  • Då detta är en utställning som lockar många konsumenter har vi beslutat att tvätt av kalvar med hjälp av högtryckstvätt inte är tillåtet på utställningsdagen efter kl. 09.00.
  • Tillgång till vakuumpump finns, men ta med egen spannmaskin.
  • Anmälan senast 9 augusti
    Anmälningsavgiften betalas med Swish till Anja Dalhög på 070-6912186 veckan innan utställningen. Kvitto lämnas i anslutning till utställningen. Önskas kontonummer i stället så kontakta Anja.

Etiska regler inför Sommarmötet 2024

Allmänt
Som grund för transporter, uppstallning och skötsel ligger “Djurskyddsbestämmelser, mjölkdjur och kött” från Jordbruksverket

Förbud mot:
– infusion i juver eller hud.
– klistring av spenar för ändrad riktning eller storlek
– tätning av spenar
– klistring av extra hår
– lugnande, smärtstillande eller stimulerande medel

Hälsa:
– Besättningen får inte vara spärrad för någon sjukdom.
– Under den sista månaden fram till utställningen får det inte ha förekommit tecken på smittsam sjukdom såsom hosta eller diarré.
– Besättningen ska vara ansluten till Smittsäkrad besättning steg 2 eller 3
– Mjölkbesättning ska ha prov från tankmjölken för Mykoplasma Bovis minst en gång under 2024.
– Djuret ska vara korrekt märkt.
– Djuret ska vara friskt och utan symptom minst den senaste månaden.
– Om djuret insjuknar efter anmälan måste det vara symptomfritt och eventuell behandling avslutad senast 31 juli, annars får det inte delta. Detta gäller oavsett diagnos.
– Djur som någon gång haft Strept. Agalactie-mastit får ej komma
–  Besättning som haft Strept. Agalactie-smitta skall ta direkt kontakt med utställningsveterinären

Ansvar
Veterinär, domare eller utställningsarrangörerna har rätt att utesluta djur från utställningen om brott skett mot ovan angivna regler. Veterinär kan anmoda djurägare att mjölka kor med överfyllda juver. Veterinären har rätt att kontrollera djurägarens utrustning över otillåtna medel.

Övrigt
Domaren bör döma efter rasens avelsmål och gärna påtala i sin kritik om kon haft för mycket mjölk i juvret och detta påverkat kons placering negativt.

Det är absolut förbjudet att röka samt intaga alkohol vid djuren.

För information i PDF-format att skriva ut tryck här: Landsbygdens sommarmöte 2024

För anmälningsblankett tryck här: Anmälningsblankett