Nu är det faktiskt varmare och gräset har börjat att växa, både på betena och vallarna. Men det är väldigt svårt att avgöra när vi kommer att köra första skörden av ensilage, om det ”exploderar” i  mängd nu eller vad som kommer att hända. Men det är i alla fall fullt upp med förberedelser inför det, service/reparationer av maskiner och idag ska plansilon tvättas.

Nu när det är lite varmare så har vi börjat att tvätta lite i stallarna, förra vecka gjordes stortvätt av kalvstallet som vi gör vår och tidig höst. Det är MYCKET jobb med att plocka ut alla kalvboxar och få ut alla kalvar över dagen. Men den här gången gjorde vi iordning mycket mer dagen innan och det fungerade mycket bättre, samt att vi kunde ha en hel del kalvar i kalvhyddorna som vi inte har haft förut, så det blev mycket bättre ”förvaring” av dem under dagen. Igår så tvättades införkalvningsboxen, boxen bredvid med avvanda kalvar och ytterligare en kalvgrupp där kalvar 3-6 månader går på liggbås.

Igår hade vi också halvårsbesöket av kalvhälsoveterinären, den här gången var det mest diskussioner om kommande kalvstall, men vi kan även konstatera att vi har färre av både diarréer och lunginflammationer än tidigare år, trots tex kalvningsboomen i december/januari. Men kalvhyddorna som vi köpte då för att ha fler kalvplatser åt de yngsta kalvarna har säkert bidragit till detta. Men även bra rengöringsrutiner av kalvboxar mm. Allt ska som bekant stämma och göras rätt väldigt ofta när man håller på med mjölkkor. På tal om det så verkar celltalet i tank vara fortsatt stabilt lägre! Mellan 140 000-160 000 i tank (även om målet är 120 000) så känns det riktigt bra att vi äntligen har trappat ner ”normalnivån”. Jag funderar på stabilare foder, men vem vet riktigt säkert, som vanligt.. 🙂 Nu när det är varmare är det även dags att sätta in lite sommarrutiner, skura vattenkar 2 ggr per dag istället för en, ha flugmedel i halmbäddarna och börja ha i syra i fullfodermixen. Är lätt att det går några dagar för mycket innan åtgärderna kommer igång, men just nu är vi med i alla fall.

Barnen gillar, som jag har skrivit förut, att tex vara med kalvarna, likaså när vi hälsar på hos mormor och morfar. Då åker ladugårdsoverallerna på och så får de hjälpa till hos kalvarna och kika vid roboten. Stora protester när vi ska åka hem igen..

Skrapa rent hos kalvarna är skoj