Igår hade Dalarnas SRB-klubb årsmöte. Det firades även att vi genomför en lyckad årsstämma. Det gjorde vi genom att äta mat och tårta på Sahlins struts, ett lokalt företag med just strutsar (och försäljning av nästan allt som man kan göra av en struts) och matservering. Det var en trevlig kväll med 44 st deltagare, vilket är bra då vi är 40 st medlemmar i klubben 🙂

Srb årsmöte

Innan årsmötet igår kväll så hade vi veterinärdag med Jesper, det var fertilitetsomgång. Hans nya ersättare Jan-Filip var också med. Det är han som ska vara stand-in för att Vila ska fungera. I vår besättningsstorlek kommer vi antagligen att behöva 1 besök per vecka och det är inte alltid möjligt för vår ordinarie veterinär att genomföra detta. Det blev några specialgrejor under dagen, 2 st kor som hade limax som behövde opereras bort. Samt en ko som vi först trodde hade en vårta precis på spenkanalen (går inte att få ut mjölken vidare bra) som skulle behöva skäras bort, men det visade sig att det var en så kallad ”kollapsad spenkanal”. Jag har aldrig hört talas om det förut. Så det var tyvärr inte så mycket att göra åt förutom vila, vilket i princip innebär sinläggning av den juverdelen 🙁

Limax op

Spenkanal kollaps