I spåren av torkan skriver diverse förstå sig påare (journalister) om varför det slår så hårt mot oss bönder. Ibland klarar jag av att läsa ibland inte. Någon skrev att det var för att gårdarna blivit större . Inte vet jag om det regnar mer på en mindre gård än en större, eller hur han tänkte. Koantalet i Sverige har ju sjunkit, mao mindre munnar att mätta än på 60-70 talet. Vad jag menar är att så fort svenskt lantbruk diskuteras så sätts stor mot liten, varför? Eller Krav kontra konventionell… Vi har ett problem och det är torkan, den slår mot oss alla och det är problemet. En annan figur tyckte vi skulle minska väderberoende hos svenskt lantbruk, tydligen ätit en svensk växthustomat i vintras, ska man skratta eller gråta.

Även i kväll fältvandring, i slutet av veckan kör vi in 45-50 ha korn i silon. Får bli mat till ungdjuren i vinter, är fint just nu men inget regn ingen matning och vi missat chansen att få ”grovfoder”. Nu hoppas jag att nästa gång (om två veckor) då det är min tur att skriva att det börjat regna och att vi kan få till en riktigt bra tredjeskörd✊️✊️✊️.