Precis som Kristina skrev om har det en tendens att köra ihop sig lite innan jul, eller rättare sagt-man vill ha en hel del avklarat innan helgerna.

Här har vi bl a gjort klart utgödslingen som jag skrev om förra veckan, mockat ut ”införkalvningsboxarna” och boxen bredvid för avvanda kalvar. Nu försöker de även fixat klart hängrännor vid den sk vedboden (så att det inte hamnar snö/regn i foderkrubborna) samt lagat fjärrkontrollen så att det går att öppna portarna i den nyare ladugården (också varit trasigt i X antal år) Att fjärrkontrollen fungerar gör också att man sparar en hel del spring och tid genom att man inte behöver gå ur fordonet och stänga/öppna porten varje gång man ska in och ut ur ladugården.

Vi har även haft kvartalsavstämning för Vila i tisdags. Då går vi igenom alla parametrar som ingår i Vila men vi diskuterar även andra saker som vi behöver jobba vidare med. Det som var roligast var att vi har sänkt mastitbehandlingsfrekvensen, om vi fortsätter så här så hamnar vi på ca 13 % behandlade mastiter senaste Vila året ( start i slutet av februari). Förut har vi legat strax över 20 %. Vi diskuterade även byggnationer av kalvstall, obduktion av vasstkor, ev provtagning för att kolla upp spårämnen hos korna genom blodprov (bla för att vi hela tiden får ut för lite råmjölk från sinkorna när de kalvar),fertilitet och brunstkontroll framför allt hos kvigorna. Det finns ju alltid saker att jobba med om man säger så!