Nu är det vinter här! Ca 10 cm snö och mellan 5 och 10 minusgrader. Och dessutom har det blivit december. Allt är så klart lugnare än under sommarhalvåret, men det rullar ändå på med allt möjligt. Det har påbörjats en utbyggnad i en del av maskinhallen för att kunna pressa egen hydraulslang, det fixas och lagas på den eviga och aldrig sinande ”fixa och laga listan”. Maken blir ibland tokig som han säger när han har strukit några saker och kommer nästa gång och tittar på den tavlan och det finns nya saker att fixa -konstigt va? 🙂

Sedan är det ett annat evighetsjobb med att planera jobb i ladugården och ibland få det att stämma när det ska klaffa med de som jobbar ute- tex mocka ur kalvningsboxar, en ska köra minilastare och en tar emot gödseln med lastmaskinen. Det var dagens jobb- att mocka ur ”inför” kalvningsboxarna och den intilliggande boxen för avvanda kalvar. Försöker göra det inför våran kalvningsboom som äger rum nu i december och januari. Hade från början 44+ 48 kalvningar istället för de 32 st om vi ska ha varje månad. Men sålde 8 st dräktiga kvigor och har en hel del slakt anmäld. Det är dock slaktkö, så den åtgärden är tyvärr lite verkningslös känns det som just nu. Idag anlände även de 10 st kalvhyddor som vi har köpt för att ha en buffert för alla kalvar som kommer att födas. Så vi hoppas att vi ska lösa det hela någorlunda.

Vi hade besök av kalvhälsoveterinären i måndags. Vi har besök 2 ggr per år och det är alltid bra att stämma av läget och det finns alltid något nytt som man kan ta med sig eller ändra på. Men det blir inga revolutionerande saker innan det nya kalvstallet är byggt, det är bara att gilla läget, även om vi sedan i somras har färre sjuka kalvar.

En annan decembersyssla är så klart julbord, imorgon så åker vi med personal och lite andra som har jobbat åt oss under året till Rankhyttans herrgård, ska bli trevligt!