…i november. Det är då som avdelningen på gården som har hand om reparationer/byggnationer (dvs de som jobbar ute och har kört allting under sommarhalvåret) äntligen har tid för projekt som tex gjutning. En förlängning av verkstaden har varit på gång länge- eftersom att den snabbt blev för liten. (Vi får tex inte in traktor och gödseltunnan och det är verkligen välbehövligt ibland). Så nu skulle det ske- och naturligtvis under tidspress då det skulle både regna och snöa närmaste dagarna, men samtidigt så var det de sista dagarna som det skulle gå att gjuta överhuvudtaget den här säsongen. Så det blev några långa dagar och inte så mycket sömn den här natten för maken och kompani. Men idag så slipas det sista och mannen är ”till 80% nöjd” med resultatet (dock är 110 % önskat utfall i vanliga fall) 🙂

Jag och Alfred var på kurs med Växa igår, det var föreläsning med skype uppkoppling om hur man ska använda köttras i sitt avelsarbete. Alltid något att ta med sig hem, men vi använder idag 20-25 % köttras, så det är inget som vi behöver ”övertygas” om. Snarare om man skulle våga använda sig av mer, men det måste man så klart räkna på genom tex programmet ”Simherd”och kontra med x-vik som vi inte använder oss så mycket av idag. Alltid något att fundera på med kor-inte sant? 🙂

Annars är det lite allmänt småfix mellan amningarna- boka julbord för de anställda, fundera ut julklapp till dessa, renskriva arbetsrutiner, göra schema och arbetsplanera. Så här i slutet av månaden är det lite lugnare på kontoret (innan provmjölkning, löner, personalmöte mm som ligger i början av månaden oftast) så då kan jag försöka hinna med lite sådan också.