Den här veckan har vi börjat att tröska så smått och idag fick vi pressa första halmen innan det kom regn igen. Det har varit rätt ostadigt väder så det har helt enkelt inte gått att göra så mycket. Men det börjar bli väldigt tomt i halmlagret-så dagens balar var välbehövliga. Lite höstbruk har vi också börjat med, plöjt upp någon vall som fick djupströbädd utkörd på sig osv. På tal om halm har vi under många år pratat om att skaffa en strängluftare just för att få in tillräckligt med bra halm. Det har inte räckt att köra med strängläggaren och ibland vi helt enkelt fått in halm av för dålig kvalité när det har varit för rått och blött ute. Så nu blev det en sådan investering (utav den långa listan av ”måste ha” saker, ett nytt reservelverk fick tex vänta igen).

Nästa vecka är planen att köra 3:e skörden med ensilage, verkar bli lite bättre väder då, men desto svårare på personalfronten. Någon som har jobbat under sommaren har börjat skolan, de f-skattare som jobbar ibland kan mest helger osv så det är helt enkelt mycket ont om personal-och så blir det ev tröskning och halmpressning samtidigt. Även i ladugården är det lite kärvt med att få ihop allting- har funderat på schema i några veckor nu för kommande veckor, och det är inte kul att få ihop det… 🙁

Någon som känns bättre är att analysen för 1:a skörden faktiskt verkade bra- inga feljäsningar el dåligt ensilerat som det gärna har blivit andra år-och korna har ökat ett par kg i mjölk sedan vi började att utfodra med det-så det känns lite lovande i alla fall. 🙂