Jag berättade tidigare om en kalv som föddes med en stor knöl/utväxt på halsen/bogen. Efter att våran veterinär kikat på den så kontaktade han Idisslarkliniken på SLU i Uppsala som tog emot henne. De opererade bort knölen och idag kom hon hem igen, 2918 Lina. Knölen kommer att analyseras för att få veta vad det är och tillstöter det inget så kan även denna lilla tjej få bli ko 🙂 Det är extra roligt också eftersom att hon faktiskt är med på den genomiska topplistan för Jersey på +14. Härstamning är Gigant x  Zuma och hennes mor är kossan som vi fått pris för som Sveriges högst avkastande Jersey ko.

De sista kvigorna ute togs in en kväll i veckan, nu är det tyvärr så blött på betena att det inte gick att utfodra med rundbal i foderhäckarna. Skönt när alla är inne under tak.

Laborerar fortfarande med foderstaten för att få ut mer mjölk, men det går så trögt! Har till och med räknat på att sluta mjölka tre gånger och gå tillbaka till två mjölkningar, både för att korna mjölkar så lite och att det är så svårt att få tillräckligt med personal. Men vi kom fram till att de får tappa väldigt lite i mjölk för att det ska gå ihop sig. Så vi letar vidare efter personal. Har en kille på praktik den här veckan genom ”Mera mat-flera jobb”, får se om det kan bli något. Och när vi räknade ut vad snittet blev i kg ECM så kändes det lite bättre, är nämligen bra halter, ca 4,6 % fett och 3,8 % protein. Det är väldigt lätt att stirra sig blind på kg mjölk, som bekant, även om man tycker att det är den enheten (kg ECM dvs) som man räknar med.