I Kalmar var det första vårdagen med duggregn. Även här med rekordpublik hela 260 deltagare.

Lars Nilson, vice ordförande i Svensk Mjölk, hälsade alla välkomna.  

Peder Tuborgh, VD Arla Foods, pratade om tillväxt ,ARLA vill ha150 miljoner kg mjölk ytterligare. Sverige är den viktigaste marknaden. Det är också en positiv trend för den globala markanden och det har varit högre pris utanför EU i dec 2010 vilket är väldigt ovanligt.

Sedan talade Sören Persson, ansvarig för utvecklingen av LRF:s livsmedelsstrategi. Det finns möjligheter för de svenska lantbrukarna att expandera både i det röda segmentet dvs bulkvarorna och i det blå segmentet dvs premiumvarorna. Det gäller att utveckla varor och koncept som ger t mervärde som konsumenten är villig att betala för. I det blå segementet finns störst möjligheter. Hela livsmedelskedjan måste vara konkurrenskraftig samt att svenska bönder måste satsa långsiktigt

Vinnare i SRB föreningens tipstävling Ulrica Uhre.