Nästgammel-Hilma, foderkastaren nr 1, kalvade för 7:e gången. Fick en söt kviga efter Pirate. Allt gick bara bra men hon har hög cellhalt i en bakspene. Hoppas det går över… Hon hade ju bara en 50%ig produktion förra året då det var 30 grader varmt när hon kalvade, och hon var väldigt ansträngd. Hittade inget fel på henne mer än att hon inte kom nån vart med ätningen och mjölkproduktionen. Fick henne dräktig tidigt iaf, nu har hon dragit igång med en rivstart och mjölkar redan över 40 kg. Hoppas det inte blir 30 grader varmt nu bara. Det är då ingen risk just nu: ösregn och 14 grader. Låste in korna igen. Ledgatan är rena vällingen på flera ställen.
DSC_0325Sonen tvättar upp traktorerna efter sådden och inför skörden. Fick idag svaret på skördetidsprognosen som vi klippte i söndags: Energin har sjunkit från 13,3 MJ till 13,0 MJ på en vecka. Proteinet ligger på 177 och fibrerna har gått upp till 439 från 376. Så näringsmässigt är det ingen panik, men tiden rinner.. Ska vi hinna med 3 skördar??
DSC_0330Och Biggan plurrade i gödselbrunnen igen. Verkar ha glömt bort förra gången..