Ja, då braskade det till. Natten till lördag hade vi -30 och sen -25 hela dan, idag ”bara” 20. Det är faktiskt bara! Det känns jätte stor skillnad på -20 och minus -25. -20 är som överkomligt kallt… 30 cm snö har vi, minst i hela Norrland?
Utgödslingen hos kvigorna gav upp i fredags och kornas fodersida stängde vi av. Liggsidan går fortfarande. Det började ju som ”tina” lite idag, mildare..Så vi var in med traktorn och skrapade det som lossnade. Kulverten tenderar till att stoppa om det kommer stora mängder frusen gödsel ner i den. Nytt med L50 är att man kan köra ner skopan i kulverten och skotta upp gödseln! Bra om ytan är lite frusen så man slipper få stopp pga det. Nog om gödsel nu!I morgon blir Lill-Ulla två veckor och sondmatningen fortgår!! Vad tusan ska man göra?? I går hoppade jag över kvällsgivan åt henne, för att se om det gjorde nån effekt på sugreflexen, men icke! Hon tittade på mig som vanligt: med skräckblandad förtjusning. Jag är ju maten + den där otäcka som kör en slang ner i halsen. Bra och dålig.. Hon säger ingenting och jag har aldrig sett henne med huvudet ut genom boxdörren. Det är nog inte riktigt rätt ställt i huvet på denna dam. Men det gör ju inget om man är dum, bara man är söt…Slutligen vill jag önska Er alla en fridfull jul. Utan utgödslingskrångel, kalvningsförlamningar och frusna vattenkoppar. Vi hörs efter jul!