Tiden går ju som bekant och nu börjar det att bli höst. Bland annat så insåg jag det förra veckan och att det verkligen började att bli dags för höstens tvätt av kalvstallet (vi gör en tvätt på våren och en på hösten). Så efter lite pyssel i schemat så blev det bestämt att det skulle fixas den här veckan. Men det är verkligen massor av jobb- två personer börjar dagen innan med att flytta kalvar och ta ut så mycket kalvboxar som möjligt. De här två gångerna vår och höst är enda gången vi kan ta ut kalvboxarna och tvätta dem någon annanstans, så som man ”ska göra”. Men, som sagt massor av jobb. På onsdagen skedde själva stortvätten av stallet och nu har det tvättats kalvboxar under två dagar till. Och det är kalvar lite överallt, tex 2 st tillfälligt i varje kalvhydda. Och sedan ska  kalvboxarna skruvas in igen..Men vi sker ju verkligen resultat efter dessa ”storrengöringar”, antalet kalvar med diarréer sjunker kraftigt ett tag efteråt. Längtar verkligen efter det nya kalvstallet! Men som alltid när det är högtryck under sommarn så händer det alldeles för lite med sådana saker, så nu har vi stått still och trampat ett tag igen. 🙁

Höstbruket rullar på, men det kommer gärna lite regn på halmen som vi så desperat försöker få ihop. Inatt kom det 10 mm, vi har inte så mycket halm som ligger, men det går inte att fortsätta med vare sig tröskning eller halmpressning idag, eller höstsådden.

Individjuver med veterinären efter provmjölkning förra veckan, vi hänger kvar på avkastningen 12 414 kg ECM  på rullande 12 månaders den här gången, men lite för höga celler för att det ska kännas bra, 216 000. De kor som veterinären paddlade hade de flesta dock låga celler, så de verkar mest ha haft en topp just vid provmjölkningen. Vi beslutade även oss för att delta i ett mastitprojekt, där man ska behandla kor med mastit med eller utan juvertuber, carepen. I många andra länder använder man juvertuber mycket mer än i Sverige, så det är intressant att se vad det kan ge. Är så klart en del mer jobb, men jag tycker verkligen att det är intressant och viktigt att bidra till forskning så att man kommer framåt.