Den senaste veckan har verkligen inte varit rolig. Vi har fått MASSOR av kor med e-coli och klebsiella mastiter! Och 4 kor har vi dött- 2 st självdött och 2 st fick vi avliva. Vi brukar ha väldigt få kor som går bort på det viset, 1-2 % per år och nu har vi inte fått tagit bort någon sedan januari. Och de andra korna är så sjuka och hängiga, en del även förlamade med kalkbrist. Man vill bara gråta när det är så här… Vad det kan bero på tror vi är att vi bytte från torv till spån för ca 2 veckor sedan (lastbilschauffören har semester som brukar hämta det och vi har kört ensilage), det talar ju för när det växer klebsiella. MEN som vanligt så är det flera saker, vi har hittat en del mögligt ensilage och en del kor har diarré och det stämmer mer med e-coli. Och så är det en del kor som har kalvat in med mastit och de har ju inte gått på spån utan halmbädd. Även lite blött på betena efter allt regn. Torv är på gång igen, för om vi byter till det igen och problemen försvinner så kan vi ju tro oss veta vad felet var. Men det vi har gjort är att ta bort allt gammalt spån och verkligen sett till att det omsätts varje dag, samt stör med stalosan varje dag. Så idag och igår så var det i alla fall inga nya kor med mastit. Så nu hoppas vi att det kan ha vänt.

1357 Julia, en mycket ledsen ko med klebsiella mastit

Annars så är det lite ”mellan ensilage” period, fixa trasiga maskiner, reparera, det röjs gräs på betena osv. Men det har varit ENORMT mycket jobb i ladugården, framförallt för de som tar hand om de sjuka korna. Vet inte hur många som har sondats per dag, samt extra urmjölkningar, lyft kor som inte kan stå med lastmaskin mm. Idag ska det hinnas med lite djurflytt i alla fall.