I lördags revs gamla gödselbrunnen ner till marknivå, det lät ungefär som skottlossning när han knackade sig runt. Klas har grunnat på hur gödseln ska komma från ladugården till pumpledningen vi lade ner i fjol. Först var tanken att lägga ner en tryckare för att få gödseln ner till gamla urinbrunnen, men det skulle bli rätt dyrt, plus att vi i så fall ville anpassa den till en ny ladugård, men det är inte läge för det än. Nu föll valet istället på en pumpledning även den kvarvarande sträckan, vi har dock inte bestämt vad för pump än. Nuvarande pumpbrunnen ska få formen justerad, det är en avlång balja, inne vid ladugårdsväggen, som är nästan lika bred som den nu rivna gödselbrunnen, vilket är aningen opraktiskt, eftersom gödseln tenderar att separera i hörnen och bli omöjlig att pumpa. Planen är att korta den till lite drygt halva längden.

DSC02420

En granne kom med vakuumtunna och sög upp så mycket gödsel han kunde ur brunnen, sen började Klas köra grus från grusgropen för att fylla ut det kvarvarande hålet. När brunnen började fyllas med grus pressades den kvarvarande gödseln ihop i ena kanten och grävaren kunde ösa upp det sista.

DSC02426

Vid lastningen av andra eller tredje gruslasset havererade lastarn på traktorn, så den är nu på verkstad för byte av kolvar och Klas har i stället en lånetraktor. Han är inte alls sams med den och ser fram emot att den gamla kommer hem igen.

Vi lade in några brittiska Ayrshire-embryon i vintras och nu har de första kalvarna fötts, en tjur igår och en kvigkalv i dag. Nedan en bild på mormorsmor Haresfoot Ella 47 EX 94, vi får hoppas att lilla Ella är lika snygg på sjätte kalven (med fyra generationer excellent borde det ju finnas viss chans). Nu är det fyra embryokalvningar kvar, varav två från en annan ko och med könssorterat, så det slutgiltiga resultatet borde ju rimligen bli minst hälften kvigor.

ELLA-47 Ex-94

Det har regnat lite till och från i några dagar. I dag kom det tio mm i ett litet åskväder. Skönt. Det gräs som inte torkat ner helt borde fatta nytt mod nu. Vi skulle egentligen ha hackat en del säd i dag, men det har skjutits fram lite i väntan på att det ska torka till lite igen.