Våren verkar ta en liten paus i kväll med ett litet snöväder som omväxling.

I eftermiddag har jag plockat runt lite i bokhyllorna på kontoret för att ge plats åt Klas SRB- och RSB-samlingar. Stamböcker, auktions- och tjurkataloger som samlats under åren kom i oordning i flytten och har legat utspridda här och där i garderoberna i väntan på att biblioteket skulle bli färdigt. När biblioteket nu börjar vara klart inser jag att det inte finns plats, eftersom vi båda är passionerade bibliofiler är där redan fullt, men efter lite rumsterande finns nu således plats på kontoret. Skönt att få lite ordning på grejerna så man kan hitta det som intresserar en när någon fundering uppstår.

Jag kan passa på att utfärda en efterlysning, vi saknar stamböckerna för åren 1933 – 1944 så om någon har några extra exemplar av dessa liggande någonstans får ni gärna hojta till.

Det har varit uppehåll i kalvningarna femton dagar, men nu verkar det dra igång igen, i förmiddags kalvade 1205 Greta efter Unyrkki för första gången. Hon fick en kvigkalv, den trettonde för i år, viss skillnad mot förra året när det blev totalt arton kvigor på hela året. Greta var enligt uppgift lite tveksam till sin karriär som mjölkko och Klas är lite misstänksam mot hennes juverform än så länge. Hennes mor hade 86 poäng på juver på tredje kalven och storasyster hade 90 poäng som förstakalvare och borde hamna däromkring även nu som tredje. Vi får hoppas att lillasyster rycker upp sig. En del kan ju bero på svullnad, hon har varit som en boll hela hon nu de senaste dagarna.

Vi har sju kalvningar kvar innan mars är slut. Närmst i tur står två damer från vår näst största släkt, Kransa. 1004, blivande femtekalvare och 1159, blivande andrakalvare.

1004 Kransa e 1213 Peterslund

Kransa är en familj som likt Bruna härstammar från Stora Åby socken men som har tagit en helt annan väg till vår besättning. När gården Krisseby avvecklade sin mjölkproduktion på sjuttiotalet köpte familjen Kraft i Göstad en Kransa.

Hösten 2003 var 872 Kransa, en dräktig kviga, efter 3442 Stöpafors x 6156 Koberga x 6097 Hulan, till salu. Klas som sedan året innan arrenderade Hageby mellangård, granngård till Göstad, tyckte att hon var fin och köpte henne i sin pågående strategi att förbättra besättningen han tagit över när han tog arrendet. Hon kalvade sju gånger varav fem var kvigor (en av dem tyvärr tvilling med tjur). Fyra av dem var efter Peterslund, 954 och 1004 finns kvar än tillsammans med lillasyster 1107 efter 2290 Inlag. Äldsta systern, 813, kalvade sex gånger och var en av de största kor vi haft med 155 cm i korshöjd.

I dag har vi tretton Kransor varav sju mjölkande. De är överlag stora kor och har genomgående bra exteriör och rimlig produktion. Vi vill helst inte ha stora kor men med Kransorna har vi ett visst överseende.Två av de högst bedömda förstakalvarna de senaste åren är 1110 och 1159, båda med 86 poäng.