Förra veckan hade vi ett studiebesök från ett ålderdomshem i Jönköping. En av männen hade tidigare arbetat med kor och blev väldigt glad över att vara tillbaka i en ladugård. En av katterna satt i hans knä i rullstolen en lång stund. Jag tror att Grå och Randall skulle bli utmärkta vårdkatter. Som avslutning åt vi ostkaka i församlingshemmet.

I lördags hämtade vår företrädare sin båghall som vi fått använda i väntan på att han skulle hämta den. Han skruvade bort en plåt i bakväggen så han skulle se ut, sen körde han in traktorn i hallen och fortsatte sen med att backa hallen de nio kilometerna till hans gård.

DSC02454

I torsdags var jag och Mia på NAV-möte i Köpenhamn. Det var ett bra möte, med genomgångar inför den kommande uppdateringen av NTM. Vi fick lyssna på två intressanta föredrag från representanter från Arla och Valio och vad de väntar sig av framtiden. Det kommer mer detaljer i det kommande SRB-bladet. Vi hade även ett par grupparbeten. Nu när NAV samlat in hur medlemmarna ser på framtiden kommer de att göra de ekonomiska beräkningarna för alla index i NTM, på nästa års möte kommer vi gå igenom vad de kommit fram till. Sen börjar arbetet med att bestämma hur de olika egenskaperna ska viktas.

I dag har vi varit hos pappa och pratat om lite närmare detaljer inför sommaren angående min plan att skicka femton kor på sommarkollo till min föräldragård och sen ysta på en del av mjölken för att ta tillvara på ängsfloran. Nu gäller det bara att hitta någon som kan hjälpa till med mjölkningen. Någon som vill mjölka 15 kor några månader i sommar? Eller vet någon annan som vill?

Vi tittade även på avverkningen som pappa låtit göra på för att skapa ett skogsbete till nästa betessäsong. Det blir cirka 1000 m staket som ska sättas upp vår, men så länge det inte ska plockas ner något gammalt staket först så är det ju lite smidigare.