God Jul alla🌟

Efter en händelserik vecka med för mycket av allt blev det Jul till slut och samtidigt med den kom oxå en präktig förkylning…….som ett brev på posten. Helgen har använts till att städa huset och framförallt att  slänga papper. Såg ett nummer av tidningen  Land från nån gång i somras och läste rubriken ”byt staden mot landet och sänk stress nivån”. Tänkte att skriver man så har man aldrig bott på riktiga landet😀.

Veckan började med att vi spolade den första kvigan, 4 embryon och inget gick att frysa. Vi hade mottagare så vi la in dom direkt. Onsdag byte av utgödsling ………..Mycker jobb blev det.På torsdag spolade vi de andra två och från ko 2126 fick vi fem frysbara embryon👍👍👍. Den svarta gav 4 frysbara. Inte topp spolningar men rätt ok. På torsdag skickade vi oxå 9 kvigkalvar till Österfors och 7 tjurar till vidare uppfödning. Så under fredagen hämtade vi in de 8 kalvar som fanns i halmförådet så nu är vi på banan inför jul. Har fått en hel del tvillingar😬 inte bra för kon och inte bra för platsen i kalvstallet.

Önskar er alla en God Jul med friska kor och tid för lite vila och umgänge med släkt och vänner. Man kan inte jobba jämnt heller😉

Skriv ett inlägg