I torsdags så täcktes äntligen den sista limpan med ensilage! Vilken kamp det har varit den här gången att bli färdiga, nu var verkligen alla trötta på att köra ensilage. Tröskningen har rullat på, bara 30 ha kvar att tröska. Halm har vi fått in också, dock ca 30 ha som ligger ”i blöt” pga av regnet som kommer just nu. Höstsådden är det som stressar uteavdelningen mest just nu, har börjat plöja de 90 ha som ska bli sått.

Betesmässigt märks det att det är höst, flyttar runt många av de gäng kvigor och sinkor som är kvar ute, de äter snabbt upp det gräs som finns nu när återväxten är dålig. På andra gården har vi tagit hem de flesta kvigorna och har dem på kobetet utanför stallarna, nästa steg blir att stalla in dem.

Kvigor som fått nytt bete i septemberdiset.

Haft veterinärdag med ”Individjuver”, inte så många kor att provta, men några kor som behövde kollas upp fertilitetsmässigt, avhorningar och en del jobb på kontoret med bland annat listor för vilka kor som ska ha sintidspreparat mm.

Har även firat äldsta barnet som fyllde 6 år i torsdags, han har just nu stort intresse i fiske, så det blev några presenter på det temat 🙂