Vi har länge jobbat med en kvigkalv, 2665 Julia, som har varit halt på en framklöv. Vi har klossat, gett smärtstillande och veterinären har så klart tittat på henne. Men hon har inte blivit bättre helt enkelt, men pigg hela tiden och sett skapligt välmående ut. Tillslut föreslog besättningsveterinären att vi skulle kolla med kliniken på SLU om de kunde titta på henne. Alternativet var att ta bort henne då hon inte blev bättre som sagt. De kunde ta in henne och hon fick vara där i nästan 3 veckor, tills igår då hon fick komma hem igen. De har också provat att klossa, utan framgång, så de har även röntgat henne och det är troligen en fraktur på andra klövbenet, alternativt en inflammation i klövbenet. Så förra veckan fick hon ett gips där och fick som sagt komma hem igår. Nu är det vila i halmbox i 3 veckor och så hoppas vi att det har läkt ut när det är dags att ta av gipset, annars får vi helt enkelt ge upp. Jag har väldigt svårt ibland att ta bort djur som mår ok i övrigt, som man kan ha en chans att rädda (som inte har ont osv ). Det är absolut inte det mest ekonomiska kan jag lova, men det är svår ibland!

2665 Julia vilar i halmen

Klövverkningen har löpt på bra under veckan, 361 st verkade. Projektet med att inte tvätta fodervagnen fortsätter, låga celler (ca 140-150 000) tills sista två proverna då det var 180-190 000 i tank, så vi får se vad som händer nu.

Igår slog vi 17 ha för 4:e skörd ensilage, det var en hel del på, så det blir några rundbalar.