Då var det dags igen för ensilageskörd. Den här sommaren känns verkligen som att vi bara har kört ensilage. Vi började att slå i onsdags kväll, det fanns inte en regndroppe på väderprognosen, men 10 minuter efter att första åkern var färdigslagen så kom det en störtskur med ca 10 mm! INTE bra. Likaså igår kväll så kom det en skvätt (men den hade i alla fall visat sig en gång på väderprognosen) Så vi trodde att vi skulle få börja köra idag på fm, men nu blir det så klart framskjutet lite till. Den här tiden på året är det även andra saker som stressar på, tex att få börja tröska, pressa halm och höstbruka. Samt semestertider fortfarande, så det är svårt att få ihop chaufförer, speciellt de som bara ska jobba några dagar när det är bra väder.

Jag har räknat löner den här veckan (tycker att det är lika jobbigt varje gång det är semesterberäkningar), flyttat sinkor på bete med hjälp av barn och farmor (det gick bra), gjort beläggningsplan och haft hand om veckans ”Vila” besök med veterinären. Den här gången var det lite mer kontorsjobb där också, seminplan (räknar ut hur många som ska semineras varje vecka för att få jämt med kalvningar och får en prognos hur många som kan förväntas vara brunstiga varje vecka), sinläggningslista (vilka kor som kan behöva sintidspreparat) och beställt recept.

Igår hade vi kontrollbesök för ”Smittsäkrad besättning” från Växa, inga konstigheter där och vi blev godkända. Diskuterade också kalvstallsritningen eftersom att det ska ha varit ett smittskyddssamråd gjort med förprövningen.

Sinkor på g