Den här veckan blev det en klövverkningsdag för de dräktiga kvigor som vi har på djupströbädd. Eftersom att vi inte har någon skrapgång där så får de alltid för långväxta klövar, så den här vintern tänkte vi vara lite förbyggande och verka dem under stallperioden. De hann även med ett gäng av sinkorna, vi har ordinarie klövverkning nästa vecka, måndag-torsdag ska rubbet köras 🙂

Kvigor i den sk Vedboden

Maken sliter sitt hår med att ta reda på uppgifter för att kunna göra upp förra säsongens gräskörning med den andra gården. Det mesta loggas i ”Logmaster” i Dataväxt, men det kan bli fel ibland och då är det detektivarbete för att leta reda på rätt antal timmar på rätt maskin.

Vi har firat de låga cellerna med tårta och haft personalmöte. Jag har jobbat med löner, inrapportering till Svensk Näringsliv, beläggningsplan osv. Kul kontorsjobb helt enkelt. Hade ett bra möte med våran produktionsrådgivare igår. Bland annat uppföljning av foder, mineraler och logistik/arbetstid diskuterades.