Vädret jobbar emot oss för att kunna avsluta 2:a skörden hos våran samarbetspartner. Det kommer regn nästan varje dag, så först idag så kan det bli färdigt (de började att slå i söndags). Lite segt när det aldrig blir färdigt.. Kör gödsel på våra egna vallar och handelsgödseln blev färdig i början av veckan.

Vi dräktighetsundersöker ungefär varannan vecka, den ena gången med veterinären och den andra gången i samband med provmjölkningen med ”PAG”. Men sist veterinären var här så hann vi inte med dräktigheterna, men de var ju inget större problem då vi kunde ta med genom provmjölkningsanalysen. MEN så strulade det till sig så klart! Vi var utan internet i 2 dagar så därför så kunde jag inte rapportera provmjölkningen direkt- och då kom tydligen rapporten in en dag försent för att kunna analysera PAG (har aldrig varit med om det förut, men nu var det i alla fall kört) 🙁 Så det var bara att ta fram seminhandskarna och börja undersöka… Fanns omkring 40 kor på listan att kolla, men tog de som var mest ”akut” 50-75 dagar efter ins, så det blev 33 st. De flesta var dräktiga- 2 st tomma och 2 st som jag tror är tomma, men vill känna igen för säkerhets skull.

2324 Kana ska bli undersökt.

Har tyvärr fått problem med e-coli mastiter sista veckan, igår var det till och med en som låg förlamad av det. Vi har klarat oss väldigt bra hittills den här sommaren, men nu ”bröt det ut”. Vi använder spån igen och strör med då lastbilschauffören har semester och de övriga har kört ensilage- så kan det vara det som är skillnaden? De har även hittat lite dåligt foder i limpan med ensilage så det är tyvärr inte självklart var problemet ligger (som vanligt!). Men en av anledningarna till att vi bytte till torv var att det inte ska växa till bakterier lika lätt som i spån. Får se vad som händer när vi får hem torv igen.