Våra problem med fodervagnen fortsätter, i måndags så havererade den stora mixervagnen totalt- haspeln som blandar fodret gick av. Reparera den kostar mer än den är värd, så det måste bli en ny. Det är bara vad vi ska bestämma oss för och hur vi ska lösa det fram till dess. Den mindre mixervagnen får jobba hårt just nu kan jag lova. Det innebar även andra problem då flytten av vågen inte blev korrekt först, så korna fick för lite foder under tisdagen- märks på mjölkmängden kan jag lova! 🙁

Igår hade vi både en genomgång av ”Juverhälsa på nätet” med vår besättningsveterinär och besök av foderrådgivaren. Juverhälsa på nätet tar bla fram hur många kor som är friska vs kroniker, hur många nyinfekterade kor man har dels när de är nykalvade eller under lakationen. Vi tittade på detta för att återigen försöka göra någonting åt vår höga mastitbehandlingsfrekvens. Det vi landade i var att det verkar som att korna blir infekterade runt sinläggning/kalvning då 1:a kalvarna har mycket god juverhälsa men att den sen blir sämre ju äldre kon blir. Så vi kommer att fokusera på tiden runt sinläggningen- (vi tror att det är ok runt kalvning i och med att kvigorna också tex befinner sig i kalvningsboxen), hygien i liggbås mm, ska vi utesluta juvertuber som är enbart spenförslutare, eller ska vi börja med att mjölka de kor som ska sinläggas? Några saker att fundera på, men känns bra om vi kanske kan hitta något som kan påverka vår situation. Med foderrådgivaren diskuterade vi bla om vi ska plocka bort helsädesensilaget ur foderstaten då det har varit dålig hygienisk kvalité (om tex sista omgången med höga celler och fler mastiter beror på det). Men där kom vi fram till att avvakta då vi inte vet om det vanliga ensilaget räcker och att det blir för litet uttag av helsädet för att det inte ska bli dåligt på det viset också. Foderrådgivaren hullbedömde också lite sinkor och kvigor och de dräktiga kvigorna var lite för runda, så det ska bli mer drav åt dem som ”bantningskur”.

En ny minilastare anlände förra veckan, denna gång med framruta! 🙂

Norcar 6226 heter den

Imorgon är det fredagsfika och veckoplanering på schemat.