Nu börjar det närma sig för andra skörden av ensilage och då kommer regnet. Det behövs så klart, så man ska ju inte klaga 🙂 Men som det ser ut just nu så kommer det att bli svårt att köra nästa vecka som vi skulle vilja. Vallarna ser minst sagt lite märkliga ut- har redan gått i ax, vilket det gjorde för flera veckor sedan! Och på andra ställen har det inte växt speciellt mycket, så det känns tyvärr inte som om det kommer att bli någon toppenskörd i något avseende. Vad det kan bero på finns det lite olika teorier om, togs det så tidigt så att det inte ”hann” axa innan det blev avslaget eller har det varit så varmt så att det har gått så fort?? De här veckan har det varit lite uppladdning inför ev grässkörd nästa veckan, fix med maskiner, fix i ladugården (allt som är trasigt som behöver lagas innan de som kan laga är upptagna med gräskörning) och flytt av djur.

Har haft lite problem med stängsel mm, sinkor på fel ställe tråden och ett gäng kvigor som rymde från 2 olika beten (!). De måste ha blivit uppskrämda av någonting, var alldeles hispiga och stack som sagt från nästa hagen också. Då fick de flytta in i en av lösdrifterna som är djupströbädd för att få lugna ner sig någon dag helt enkelt.

Igår kväll grillade vi hamburgare och åt tårta tillsammans med personalen för att fira bra produktionsresultat i ladugården, att vi genomför vårbruk och första skörd, tvättat stallarna för året och klövverkat. Vi är inte så bra på att uppmärksamma att det går bra, eller vara glad åt det som faktiskt har blivit genomfört, man bara kör på för att lösa nästa ”problem”. Men nu blev det av och det var en trevlig kväll! 🙂