På måndag eftermiddag hade vi ett teamsmöte med byggrådgivare för kalvstallet- kom äntligen några steg framåt igen i denna långa process…Känns bra att börja landa i något som vi känner oss nöjda med.

I tisdags kom då äntligen nya tanksilon igång! 🙂 Igår gjordes första hämtningen från mejeriet. Så klart en del genomgång och frågetecken med allt nytt, men på det stora hela verkar det fungera bra!

Blev en liten babyboom igår (är det någon som kan förstå hur de kan ”gadda ihop sig” och kalva samtidigt?) föddes 6 kalvar på ca 18 timmar. Men allt gick bra, blir bara lite fullt i kalvningsboxarna.

Några tanter som väntar på kalvning

På tal om kalvningar så hade vi lite genomgång om det på personalmötet i onsdags. Jag hade bla fått frågan hur man ska göra när en ko har börjat kalva när det är dags att gå hem från kvällspasset, dvs ca kl 00.00-00.30. Nästa gäng som börjar jobba kl 04.00 på morgonen. Om klövarna och nos syns, då väntar man kvar och hjälper ev till lite, men om det är tidigare kalvningstecken, som ”vift på svansen” (jag tror att ni som har sett kalvningar vet vad jag menar i alla fall 🙂 ). Och det är SVÅRT tycker jag- oftast går det ju bra och kon fixar det själv, men det är några timmar tills nästa gäng kommer och man vill ju inte förlora kalvar! Samtidigt som man inte ska gå in och skynda på den naturliga processen så klart med allt som det kan innebära med infektionsrisk mm. Så vi tittade på en film men en kalvning och olika stadier och diskuterade det hela, men det är som sagt svårt att sätta exakta riktlinjer (även om vi har tex kolla läget efter 30 minuter efter vattenavgång osv) för det är ju så med biologi- inget är exakt lika eller går att göra efter en manual. Det vi även kom fram till är att det är viktigt att kommunicera till morgonpasset vad man har sett, så att de personera kontrollerar läget på en gång om det behövs.

Gjorde även en till lyckad embryoinläggning i tisdags- kul! 🙂