Anmodern till Ljungorna köptes som kviga på sista auktionen på Bjärka Säby 1991 av Klas far. Han hade köpt en kviga på första avvecklingsauktionen där året innan, men det enda hon hade med sig var leukos. 347 Ljunga e 524 Gamlegård x 241 Nuutajärvi fick tre kvigor, den allra första hette 268 och var efter den kanadensiske Roi Festival, hon kalvade åtta gånger, varav fem tvillingfödslar. På grund av att flera av dessa tvillingpar var tjur – kviga blev det trots många kalvningar inte så många som kunde föra linjen vidare. Tre kvigor; 302 e Harri och tvillingarna 369 och 370 e Backgård har fört vidare var sin gren. Klas köpte 420, en dotterdotter till 370, som kalv. Sedan köpte vi ytterligare fyra Ljungor i samband med att Bertil avvecklade nötdjuren 2009. Genomgående är Ljungorna lite speciella, godhjärtade men aningen nervösa. De mjölkar inte ihjäl sig, men fungerar bra i övrigt. Totalt finns nu fem Ljungor i besättningen, varav tre mjölkande, så de får uppenbarligen fortfarande lite för få kvigor.

447 Ljunga (5)

447 Ljunga e Calimero x 3830 Jufo x 632 Harri x Roi Festival med sin nyfödda 1256 i höstas. Hon har kalvat tre gånger, stamboksförd härom veckan på K 79 B 82 J 88 H 84

SAMSUNG

1124 e Facet x Jurist x Backgård x Roi Festival kastade sin tredje kalv strax efter sinläggningen men har kommit igång igen. Stamboksförd med K 73 B 87 J 80 H 80. Det som förstör kroppen är framförallt hennes mystiska, överbyggda kors. Vi hade en diskussion med Karin angående juverbedömningen, att inte juverdjupet tycks påverka positivt lika mycket för tredjekalvare som för förstakalvarna. 1124 har trots allt juvret 12 cm över hasspetsen och inga stora, övriga plumpar i protokollet och fick ändå inte mer än 80 medan flera kvigor fick höga poäng främsta tack vare grunda juver. Tycker kanske att det är en större prestation för en äldre ko att vara grund i juvret, än en som knappt har börjat att mjölka.

SAMSUNG

1192 Ljunga e Ullimulli x Lööperi x 1398 Hedåker x Backgård är förstakalvare. Vi är väldigt nöjda med hennes kroppsmodell, robust och lagom storlek. K 84 B 84 J 84 och helhet 85 (vilka matematiska principer som nu kan stödja den ekvationen ?…)

Det här är det äldsta släktet som vi har dokumenterat. Den första Ljungan kom till Bjärka Säby 1879 från Ljungs säteri (där av släktnamnet). Det vore kul att släktforska lite noggrannare på dem, men det är frågan om det går att fylla i alla luckor.